سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معلومات فراموش شده

روانشناسی رنگها

    نظر

رنگ زرد: گرم کننده و سرعت بخش، باعث خوشرویی و نشاط ، فکر را تحریک می کند ، بعضی از ناراحتی های عصبی را کم می کند و رشد گیاه را سریع می کند وباعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گردد. در اسلام بهترین رنگ زرد است زیرا دیده را خیره می کند. امام صادق علیه السلام می فرماید: از کفش زرد استفاده کنید زیرا در آن سه خصلت زیر  است  : چشم را نورانی می‌کند.قوه جنسی را تقویت می‌کند  .غم و  غصه را از بین می‌برد .

رنگ سبز: در قرآن رنگ سبز به عنوان رنگ لباس بهشتیان معرفی شده است. بهاری است و خستگی اعصاب را از بین می برد، مسرّت بخشی و شادآورد است. گذر ایام حس نشده و تحمل پذیر شده و خنک کننده است ، مهیج و تعدیل کننده نور خورشید ، فشار خون را کم کرده برای بی خوابی و خستگی موثر بوده، برای سر درد و میگرن خوب بوده و رشد گیاه را کم می کند. باعث بالابردن ادراک میشود. پژوهشگران دریافته‌اند که رنگ سبز می‌تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. خاصیت تقویت تحمل پذیری دارد.امام صادق (ع) در بیان خاصیت رنگ سبز می‌فرماید:"سه چیز غم و غصه را از بین می برد 1- آب 2- رنگ سبز 3- خوشرویی.  

رنگ آبی: آرامش دهنده، تسکین دهنده، خنک کننده و قابض، نشانگر صلح، امنیت و نظم. چشم زخم را بی اثرمی کند. برطرف کننده کسالت، دفع کننده مگس است و پشه را جذب می کند. در معالجه سرطان و ترشح چرکی بدن موثر است.وسواس را کم میکند. مفید برای بهبود علائم بی‌خوابی بیماریهای التهابی و مشکلاتی مانند، آسم، استرس، میگرن و بهبود مهارت در تکلم.باعث افزایش رشد می‌شود.کاهش دهنده ضربان قلب ، هیجان عصبی و حرارت بدن.آبی، سرد است و شریان‌ها را منقبض می‌کند و به همین علت، فشار خون را افزایش می‌دهد.

رنگ قرمز: حرارت بخش ، نشانگر عشق و حرارت. تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت و  تسکین دهنده حساسیت پوستی.محرک میل جنسی است .متابولیسم بدن را زیاد می کند برای کم اشتهایی خوب است.گرم کننده بدن بعلت سریعتر شدن گردش خون احساسات را شدید می کند. برای افراد عصبی خوب نیست. خستگی ایجاد می کند. برای کسانی که بدن آنها ناراحتی زیر را دارد سریع بدن آنها خوب می شود زیرا تحریک شده جریان خون سریع شده و سیستم ایمنی بدن تقویت می شود: سرخچه- مخملک- ناراحتی پوستی، زخم، سوخته.
لباس قرمز برای بچه باعث چشم خوردن او می شود.
امام صادق علیه السلام می‌فرماید: پوشیدن رنگ قرمز و استفاده از آن جز در عروسی و سایر مواقع مکروه است.

رنگ سفید: ملیح است و نماد معصومیت و پاکی است و احساس نشاط می دهد. 

رنگ نارنجی
رنگ نارنجی، ترکیب زرد و قرمز است و رنگی انرژی‌زا است. رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن می‌آورد.
رنگ سیاه
سیاه تمام نورها در طیف رنگ‌ها را جذب می‌کند. این رنگ نشانگر غمگینی، جذابیت جنسی و رسمی بودن است. رنگ سیاه معمولاً انسان را لاغر نشان میدهد.

در بیان رنگ لباس

بهترین رنگها در جامه به ترتیب سفید، زرد، سبز، سرخ نیمرنگ و عدسی است. سرخ تیره مکروه است مگر برای نوداماد. پوشیدن جامه سیاه کراهت دارد مگر در عمامه و عبا و کفش. لباس زیر بهتر است سفید باشد و نخی.

منابع: www.sulduz.parsiblog.com ، www.fa.parsiteb.com،www.daneshnameh.roshd.ir